Zes vragen aan Bryo-deelnemer Strooikes
Zo duurzaam mogelijk werken is alsmaar belangrijker, beseffen ze ook in de horeca. Hun plastic wegwerpproducten vervangen door duurzame alternatieven is een uitdaging waarop de broers Lohengrin, Lancelot en Oberon De Deurwaerder inspelen. Rietjes op een natuurlijke basis van tarwe of rijst die ze met Strooikes uitbrengen, bekoren onder andere Tomorrowland en hotelgroep Van der Valk al. door Jan Van de Poel; fotografie Vincent Callot |
1. WAT DOET JULLIE BEDRIJF?
‘We willen horecaondernemers op de Belgische markt het best mogelijke duurzaam, hygiënisch én nog betaalbaar alternatief voor plastic rietjes aanbieden. Eerder dan ons te richten op wat bestaat, hebben we gekeken naar wat onze klanten zoeken. Zo zijn we voor volledig smaakloze, elegante maar stevige rietjes voor eenmalig gebruik uitgekomen bij volledig biologisch afbreekbare rietjes van tarwe of rijst. Tarwerietjes bestaan al langer en bekom je door op maat geknipte strohalmen te steriliseren. Onze rijstrietjes zijn een nieuw product van uitsluitend natuurlijke materialen. Het gaat om een mix van rijst, maïszetmeel en een natuurlijke voedingskleurstof, die ons toelaat om rietjes in uiteenlopende kleuren te leveren. Klanten kunnen rietjes zelfs laten personaliseren. Dan laten we hun naam erin laseren.’
2. WAT ZIJN DE AMBITIES?
‘In december maken we een evaluatie van ons eerste volledig operationeel jaar, om onze verdere strategie te kunnen uitstippelen. De groei in volumes willen we doortrekken. Terwijl Strooikes voor Lancelot en Lohengrin een bijberoep blijft, richt ik me er sinds november halftijds als zelfstandige op’, vertelt Oberon. ‘Door jaarcontracten met een aantal grotere klanten af te sluiten, willen we de verkooppiek in de zomer afvlakken. De productie hebben we uitbesteed. Bij een groter marktaandeel is het te overwegen om die in eigen handen te nemen. Op termijn willen we ons aanbod diversifiëren. Wat met rietjes kan, moet ook met andere wegwerpproducten lukken. Daarnaast zien we ons bedrijf als een platform om een maatschappelijk impact te hebben. Voor andere goede ideeën staan we steeds open. Zo ontwikkelden we al een vuilnisbak voor op de Antwerpse Scheldekaaien, waarin zowel bierflesjes als pizzadozen passen.’
3. HOE IS HET IDEE ONTSTAAN?
‘In de zomer van 2020 zaten we met ons drieën op een terrasje een cocktail te drinken’, vertelt Oberon. ‘De uitbater van die zaak gaf aan dat hij geen goeie, betaalbare alternatieven had voor de papieren rietjes waarmee hij werkte. Dus gingen we samen op zoek naar meer geschikte, volledig natuurlijk en biologisch afbreekbare rietjes. Zo hadden we meteen een concreet idee voor een eigen bedrijfje met een maatschappelijke meerwaarde, waarover we al langer spraken.’
4. WAT MAAKT JULLIE CONCEPT UNIEK?
‘Onze rietjes hebben we ontwikkeld
op basis van ervaringen van horecaondernemers, die ze ook hebben uitgetest. Zo ervaren ze dat een duurzame benadering met dito producten niet alleen plezant, maar ook een echte meerwaarde voor hun zaak kan zijn’, aldus Lohengrin. ‘Sterke voeling met onze klanten onderscheidt ons. Zeker de rijstrietjes hebben duidelijk een wauwfactor: ze zijn hard maar bestaan uitsluitend uit natuurlijke ingrediënten, waardoor ze zowel eetbaar als volledig composteerbaar zijn. Om de maatschappelijke impact van ons ondernemerschap
nog te versterken, ondersteunen we duurzaamheidsprojecten zoals een boomplantactie van Natuurpunt of een opruimactie van River Cleanup.’
5. WAT BETEKENT BRYO VOOR JULLIE?
‘Op een event van de starterscommunity Start-up Antwerp hebben we voor het eerst van Bryo gehoord. Het concept, met verschillende workshops rond concrete thema’s die je in een kleine groep volgt, overtuigde ons meteen. Bryo is een goed kompas voor ons gebleken. Het is fijn om zaken af te toetsen met andere ondernemers die in een gelijkaardige fase zitten, al zeker als je merkt dat we ons huiswerk goed gedaan hebben. Die bevestiging krijgen, betekent al veel. We kijken steeds uit naar de maandelijkse sessies, want die helpen ons om onze manier van werken te verbeteren. Zo hebben we over het belang van een goeie financieringsmix veel opgestoken. Bryo geeft je ook de kans om je netwerk uit te breiden. Als starter is dat altijd meegenomen. Maar het is al even fijn als iemand met kennis ter zake je in een individuele coachingsessie het grotere plaatje duidelijk maakt.’
6. TIPS VOOR ANDERE JONGE ONDERNEMERS?
‘Blijf niet met jouw ideeën rondlopen, maar praat erover met anderen zodat je stap voor stap kan vooruitgaan. Tracht ze ook zo concreet mogelijk te maken, en dan niet alleen financieel gezien. Breng in kaart wie je doelgroep is en spreek met potentiële klanten. Zo kan je inspelen op hiaten die zij hebben ervaren. Daarvoor moet je jezelf dus wel de vrijheid geven om je idee nog bij te sturen. Verlies je tegelijk niet in details en check regelmatig voor jezelf of datgene waarmee je bezig bent, effectief leidt naar wat je initieel voor ogen had. Wees je er ook bewust van dat je weleens ergens tegenaan zal lopen. Dat hoort bij het ondernemen en daaruit kan je goeie lessen trekken. Maar ook een platform zoals Bryo biedt je een goed klankbord waar andere ondernemers je met raad en daad ondersteunen.’